Pages

Friday, November 26, 2010

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Aras Rendah

Aktiviti Pengajaran dan pembelajaran aras rendah

Tajuk                           : Isipadu Cecair
Kelas                           :  2 Dedikasi
Sasaran                        : Murid aras rendah
Subtajuk                       :  Membandingkan isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai
  Objektif                        :  Murid boleh mengukur isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai serta   membandingkan isipadu cecair dalam bekas yang berbeza
Hasil pembelajaran          :  Murid menggunakan unit bukan piawai untuk membandingkan   isipadu cecair
Pengetahuan sedia ada    : Murid biasa menggunakan gelas untuk kegunaan harian

Bahan bantu mengajar    : gelas , mangkuk kecil, bekas besar, air sirap

Langkah-langkah           : 
·         Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.Seorang ketua dilantik dalam setiap kumpulan.
·         Setiap kumpulan mendapat 2 bekas besar,1 biji gelas dan 1 mangkuk kecil.
·         Murid ditunjukkan 2 alat bukan piawai yang berlainan saiz iaitu  gelas dan  mangkuk kecil.Guru menyoal kepada murid bekas yang manakah boleh mengisi air yang lebih banyak.?
·         Respon..Mungkin ada murid yang menjawab gelas dan ada juga yang menjawab mangkuk kecil.
·         Setiap kumpulan diarahkan mengisi penuh air sirap yang dibekalkan ke dalam gelas dan mangkuk kecil yang disediakan.
·         Guru menyoal > Bekas manakah yang mengisi banyak air ?
·         Perbincangan dua hala dan bersama rakan kumpulan
·         Seterusnya setiap kumpulan memasukkan air di dalam gelas dan air di dalam mangkuk kecil ke dalam bekas A dan bekas B.
·         Setiap ketua kumpulan diminta membawa bekas A  dan bekas B ke meja hadapan.Adakah semua kumpulan mendapat hasil yang sama?
·         Lihat apa yang tertera.>Bekas manakah yang mempunyai kuantiti air sirap yang banyak dan bekas manakah yang mempunyai kuantiti  air sirap yang sedikit ?
·         Murid berbincang dalam setiap kumpulan.
·         Kedua-dua bekas  A dan B mempunyai kuantiti yang sama banyak.Ini bermakna guru boleh membuktikan bahawa isipadu air di dalam gelas dan mangkuk kecil adalah sama banyak.
·         Bekas yang rendah dan lebar tidak semestinya sikit berbanding bekas yang tinggi seperti gelas.
                    
                Bahan Bantu Mengajar

                                  2 bekas besar ,  1 gelas ,  1 mangkuk kecil (untuk setiap kumpulan )



2 bekas yang berbeza
(1 gelas dan 1 mangkuk kecil )


Bekas yang telah diisi air sirap



Bekas A dan Bekas  B yang mengandungi kuantiti yang sama banyak
Sukatan air dari gelas dan mangkuk kecil

No comments:

Post a Comment