Pages

Friday, November 26, 2010

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Aras Tinggi

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Aras Tinggi

Tajuk                           : Isipadu Cecair
Kelas                           :  2 Anggun
Sasaran                        : Murid aras tinggi
Subtajuk                :  Membandingkan isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai
  Objektif                       :  Murid boleh mengukur isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai serta   membandingkan isipadu cecair dalam bekas yang berbeza
Hasil pembelajaran        :  Murid menggunakan unit bukan piawai untuk membandingkan   isipadu cecair
Pengetahuan sedia ada  : Murid biasa menggunakan gelas untuk kegunaan harian
Bahan Bantu Mengajar : Baldi, Jag, gelas plastik

Langkah-langkah           :
·         Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.Seoarang ketua perlu dilantik. Setiap kumpulan dibekalkan 1 baldi , 1 jag dan 2 gelas plastik.
·         Guru mengedarkan jadual isipadu cecair untuk merekodkan keputusan aktiviti setelah dijalankan.
·         Cuba bersoaljawab dengan murid samaada  bekas yang manakah boleh mengisi air yang banyak?
·         Minta murid anggarkan (soalan )
      Berapakah jumalah gelas plastik yang  digunakan untuk memenuhkan baldi ?
       Berapakah jumlah gelas plastik  yang digunakan untuk memenuhkan jag ?
·      Setiap kumpulan mula mengisi satu persatu bekas yang dibekalkan.Contohnya Salah seorang kumpulan A mengisi air ke dalam baldi.Ahlinya yang lain memerhati sambil merekodkan berapakah jumlah gelas plastik yang telah digunakan untuk memenuhkan isipadu baldi tersebut.
·      Seterusnya  setiap kumpulan mengisi pula jag dengan gelas plastik.Didalam senario ini, guru sengaja tidak membekalkan banyak gelas plastik kerana murid digalakkan supaya fokus ketika merekodkan jumlah gelas plastik yang digunakan.
·      Setelah keputusan diperolehi, murid diminta memberitahu berapa jumlah gelas yang digunakan untuk memenuhkan isipadu baldi dan jag.
·      Murid diminta membuat kesimpulan berdasarkan aktiviti yang telah dijalankan atas bimbingan guru.
·      Guru mengukuhkan bahawa isipadu baldi dan jag adalah sama iaitu sebanyak 6 gelas plastik yang digunakan.Kesimpulannya isipadu air adalah sama walaupun dengan bekas yang berbeza.

No comments:

Post a Comment